RS_blog

... czyli po co mi architekt?

Minimalizm kontratakuje. Aires Mateus: Leiria. (#7)

Po Johnie Pawsonie (którego domy też w końcu się tu pewnie pokażą) pałeczkę minimalizmu przejęło młodsze pokolenie architektów. Przy ich realizacjach, minimalizm Pawsona to ciepłe kluchy 🙂 W Europie najbardziej widoczni to Fran Silvestre i Aires Mateus.  Dziś przedstawiam jeden z domów zaprojektowany przez tego ostatniego. Dom został wybudowany w portugalskiej miejscowości Leiria i wygląda trochę jak… architektoniczny model we wczesnej fazie koncepcji :).

leiria5_full

To surrealistyczne wrażenie można odnieść patrząc na większość realizacji nowego (hiper)minimalizmu. Rzadkością jednak jest dom z dwuspadowym dachem, a z takim właśnie mamy tu do czynienia.

leiria 1_full leiria 13_full leiria 99_full

Pierwsze pytanie jakie się nasuwa: gdzie się podziały okna??? Wbrew pozorom, dom wcale nie nie jest ich pozbawiony. Widzicie tą wielką dziurę w dachu? Tak, dom został doświetlony od środka, wszystkie niemałe okna otwierają się na wewnętrzne dziedzińce i ich przeciwległe ściany. To sposób często stosowany w Japonii – dobre rozwiązanie na małe działki z nieciekawymi widokami. No ale gdzie Japonia, a gdzie Portugalia… Przecież tu mamy piękną, dużą działkę, więc po co? Sztuka dla sztuki? Absolutnie nie! Wiecie zapewne, że w południowym słońcu ciężko wytrzymać. Dzięki takiemu zabiegowi, ostre portugalskie słońce nie wpada bezpośrednio do pomieszczeń i ich nie przegrzewa. Mimo to, pokoje są jasne i dobrze doświetlone.

leiria 26_full

leiria 90_full leiria 120_full

Tak to wygląda w przekroju:

\SERVER04Pub 2PUBLICAÇÕES�5-15 Casa em LeiriaDRAWINGSdes

Część sypialna została schowana pod ziemią. Doświetlają ją również patia – dziury w ogrodzie. Fakt, że trochę niebezpiecznie, bo nie zostały zabezpieczone żadną balustradą…

leiria 16_full

Muszę Wam przyznać, że nie cierpię zdjęć wnętrz domów, gdy zostały zrobione jeszcze przed wniesieniem mebli. Pokazują one atrakcyjnie czystą przestrzeń, ale przecież nie o to w domu chodzi. W tym przypadku na szczęście mamy zdjęcia użytkowanego już domu, więc – choć i tak nie przekonamy – zamykamy usta najgłośniej krzyczącym, że to domy na pokaz i nikt tam nie mieszka.

leiria 42_full leiria 43_full leiria 45_full leiria 66_full leiria 75_full

To jeden z domów, który w ostatnich latach zrobił na mnie naprawdę duże wrażenie, więc tym bardziej miło było mi się nim z Wami podzielić.

leiria 114_full leiria 132_full leiria110_full

© FG+SG – Fernando Guerra, Sergio Guerra

edit:
Znalazłem jeszcze całkiem fajny film z tym domem, niestety dźwięk nie działa. Są już zabezpieczenia na patiach.

4 Comments

  1. Hmm.. Ciekawe z jakiego materiału wykonane jest pokrycie dachu ;]

  2. hehe, jak pierwszy raz spojrzalem na te zdjecia myslalem ze to rendery…:)
    ciekwy dom, w klimacie Portugalii najpewniej sie sprawdza!!
    moze nawet i w Australii by sie spwardzil..:)
    Pozdrawiam

    • W Australii raczej nie bardzo, chociaż zależy gdzie. Tam wolą się odcinać od terenu (nadwieszać) ze względu na różne naziemne stworzenia, a nie zapraszać je do środka.
      pozdrawiam

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

*

© 2018 RS_blog

Theme by Anders NorenUp ↑