RS_blog

... czyli po co mi architekt?

Dach czterospadowy? Dlaczego nie… Eugeen Liebaut: Biltereyst. (#16)

Chcieliście nowoczesny dom, ale plan nakazuje czterospadowe dachy o dużych nachyleniu? Jak się okazuje, to nie jest problem tylko polskich architektów i ich klientów… Chcieć znaczy móc! Wystarczy zdolny architekt 🙂 Odwiedzamy znów Belgię.

Tim-Van-de-Velde23_full

Z takim właśnie problemem zetknął się pewien artysta – kolekcjoner i  jego architekt, Eugeen Liebaut. Lokalne regulacje nakazywały typowy, skośny dach. No cóż… Jak widać, architektowi nie sprawiło to kłopotu. Pomyślałby kto, że dom o bryle piramidy będzie dobrym świadectwem dzisiejszych czasów?

Architektura jest sztuką, chyba wiele razy już to pisałem. A artyści wciąż szukają adekwatnych środków do przekazania swojego prywatnego spojrzenia na współczesny świat – tak już wszyscy artyści mają… Architekci też. Nie sztuką jest kopiowanie utartych schematów, a karykaturą wręcz jest powtarzanie dziś historycznych form – spójrzcie na ten dom za naszym dzisiejszym bohaterem:

39_biltereust-prive

Nie jest to raczej historyczna zabudowa –  ja zgrzytam zębami…

Wiele osób poda zarzut „to tu nie pasuje”, mając na myśli ten na pierwszym planie. Nie! To ten pseudohistoryczny koszmarek nie przystaje do dzisiejszych czasów. Jakoś samochody chcemy mieć najnowsze, o komórkach nie wspomnę… BTW, uwielbiam dworki – ktoś chce mieszkać w dworku, to niech sobie go kupi i odremontuje, a nie buduje jego upodloną skarłowaciałą karykaturę.

Nawiązać do tradycji można na wiele innych sposobów, trzeba jednak umieć nieco szerzej spojrzeć. Przyjrzyjmy się jeszcze bliżej temu belgijskiemu domowi.

Cały dach i ściany boczne pokrywa drobnowymiarowa płytka włókno-cementowa, nawiązująca do tradycyjnego pokrycia: gontu czy łupka (a może to nawet łupek jest?). Pozostałe dwie przeciwległe ściany są całkowicie przeszklone, nie licząc wjazdu do garażu. Wystarczyło przesunięcie szczytu , aby dom nabrał współczesnych proporcji. W tym ujęciu pachnie wręcz złotym podziałem:

Tim-Van-de-Velde5_full

Dzięki temu dom jest bardzo jednorodny, mimo swej odważnej formy, dobrze „siedzi’ w krajobrazie i nieźle komponuje się ze zróżnicowaną zabudową otoczenia. Nieźle, ech… wręcz wzorcowo!

 

Tim-Van-de-Velde6_fullTim-Van-de-Velde22_full

Wnętrza nie nawiązują już do niczego tradycyjnego, chyba, że za tradycję uznamy estetykę modernizmu. To już byłoby nawet uprawnione… Wnętrza są przejrzyste, otwarte, jasne, ale nie purystyczne i nadęte. Spójrzcie, co zrobiły z nimi  eksponaty i dzieła sztuki:

Tim-Van-de-Velde156_full 39_egl-woning-bilt55 Tim-Van-de-Velde1_full Tim-Van-de-Velde8_full Tim-Van-de-Velde11_full Tim-Van-de-Velde12_full Tim-Van-de-Velde14_full Tim-Van-de-Velde16_full Tim-Van-de-Velde17_full Tim-Van-de-Velde19_full Tim-Van-de-Velde24_full Tim-Van-de-Velde25_full Tim-Van-de-Velde26_full Tim-Van-de-Velde27_full

Na dobranoc:

Tim-Van-de-Velde2_full Tim-Van-de-Velde3_full

Zaglądnijcie znów!

 

foto: Tim Van de Velde

 

 

10 Comments

  1. Świetne nawiązanie do piramidy 🙂 Z zewnątrz „jest mój”, ale środek…? Takiej „zimy” w domu bym za nic nie chciała.
    Myślę, że dach i ściany zewnętrzne to łupek 🙂

  2. ten czterospadowy całkiem fajny.

    Ale jakoś mogliby bardzie sie postarać o kolor dachu, taki tutaj nie pasuje wogóle …..

  3. a tak poza dachem, to przyciąga wzrok również ciekawa kolekcja krzeseł wewnątrz

  4. jak są dzieci to dom nie może być zimny…
    ludziki na parapecie, dinozaury i śmieszne obrazki bardzo ocieplają go i czerwone akcenty (czajnik z podkładką jest mój)

  5. Jak bym powiesiła kilka tkanin na ścianach i patchworkowy dywan położyła na tej białej podłodze, od razu byłoby cieplej – przytulniej 🙂

  6. No i weź to sprzątaj teraz. 🙂 haha! Bieli się zachciało.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

*

© 2018 RS_blog

Theme by Anders NorenUp ↑